Moordgids voor lieve meisjes


Moordgids voor lieve meisjes
Holly Jackson

Alweer een aanrader
Waauw! Staan er op die boekenlijst alleen maar super leuke boeken of koos ik er toevallig net de leukste uit? Dit boek is spannend vanaf de eerste bladzijde. Ik ga in dit blogbericht alweer niet te veel van de inhoud prijsgeven, want ik wil jullie warm maken om het zelf te lezen.

Het is een fris verhaal met veel afwisseling en de ontknoping is verrassend. Hier en daar heb ik zelfs een traantje weggepinkt. Ik heb het boek in twee dagen uitgelezen omdat ik het gewoon niet kon wegleggen. 

BookTok
Op TikTok delen jonge lezers recensies en boekaanbevelingen via de hashtag #BookTok. De hashtag, die ook in België en Nederland aan populariteit wint onder de naam #BookTok (of #BoekTok), is al miljarden keer bekeken. (Bekend van TikToK | Standaard boekhandel, z.d.-b) 


Ook mijn dochters kennen er wat van, van BookTok. Dit boek vonden ze er ook op. Mijn oudste las het in het Engels: 'A good girls guide to murder'. De jongste zou het mogen lenen van een vriendin, maar had ook al een hele lijst wachtenden voor zich. Toen ik liet zien dat het boek op onze boekenlijst staat, werden de dames gek. Die móest ik lezen! Helaas is er bij de bib hier in Turnhout een wachtlijst voor het boek, en hebben we het uiteindelijk maar gewoon gekocht; tot groot plezier van de meiden. De voorwaarde was wel dat ik het eerst mocht lezen. Een boek dat zo'n hype blijkt te zijn bij de jeugd kon ik echt niet zo maar laten passeren. 

De moord
Het verhaal gaat over Pippa Fitz-Amobi, een meisje dat een profielwerkstuk wil schrijven over de moord op Andie Bell en de daaropvolgende zelfmoord van Sal Singh die zes jaar eerder in haar eigen dorp plaatsvonden. Volgens het politieonderzoek werd Andie door Sal vermoord en pleegde hij nadien zelfmoord uit schuldgevoel. Pippa gelooft echter niet dat het zo gegaan is, en trekt zelf op onderzoek uit onder het mom van haar profielwerkstuk. Ze neemt Sals broer Ravi mee op sleeptouw, en samen ontrafelen ze stukje bij beetje de ware toedracht van het verhaal. 


Meerwaarde voor leerlingen
Dit is nu eens echt een boek dat jongeren die beweren niet graag te lezen, aan het lezen kan krijgen. Ik heb het bij mijn eigen dochter gezien; zij wil nooit lezen en was helemaal weg van het boek. Ook super dat BookTok bestaat. Zo winnen boeken plots toch een beetje aan populariteit, gewoon door op TikTok te passeren. Misschien is het fijn als BookTok en leraren de handen in elkaar slaan. Als we als leraar de BookTok-hypes in de gaten houden, en dan fragmenten uit populaire boeken nemen, krijgen we misschien nog meer leerlingen aan het lezen.


Ben je zelf al benieuwd geworden naar deze hype in tienerland? Ik kan alleen maar hopen van wel. Je zal er geen spijt van krijgen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Reality check

Les Misérables

Het verhaal van Clara