Les Misérables


 Studio 100 brengt Les Misérables na 25 jaar terug naar Vlaanderen. (2022, 28 juni).                                   https://studio100.com/be/nl/algemeen/nieuws/studio-100-brengt-les-miserables-na-25-jaar-terug-naar-vlaanderen
 

Stu

 Frankrijk in een tijd van onrust, armoede en oneerlijkheid. Na 19 jaar gevangenschap lijkt Jean Valjean zijn vrijheid tegemoet te gaan. Javert helpt hem uit zijn droom en laat hem weten aan welke voorwaarden hij de rest van zijn leven moet voldoen. Om hieraan te ontsnappen verscheurt Jean Valjean zijn vrijlatingsbrief en neemt een nieuwe identiteit aan. Door de jaren heen bewijst hij een goed persoon te zijn en probeert hij zijn verleden achter zich te laten. Lukt het Jean Valjean om uit de handen te blijven van de geobsedeerde Javert, die hem koste wat kost wil bestraffen voor het verbreken van de voorwaarden?
Les Misérables - DE LEGENDE IS TERUG. (z.d.). https://lesmiserables.live/


Nostalgie...
25 Jaar geleden mocht ik voor de eerste keer met mijn ouders mee naar een musical. We gingen naar Les Misérables kijken, toen uitgevoerd door een cast van "Musical van Vlaanderen", ook in de Stadsschouwburg in Antwerpen. Het was een fantastische voorstelling die toen op een meisje van 15 veel indruk gemaakt heeft. We kochten na de voorstelling ook de CD, die later nog veel beluisterd werd. 

Begin dit jaar zag ik op een voorbijrijdende tram een reclameaffiche voor een nieuwe voorstelling in 2023, dus liet ik dit meteen weten aan een aantal van mijn vaste musicalmaatjes. Nog dezelfde dag kochten we tickets. 
We moesten nog lang wachten, maar gisteren was het dan eindelijk zo ver!
 

Een kritische blik
Ik was benieuwd. De voorstelling die ik 25 jaar geleden zag had prachtige stemmen. Een cast waarvan de hoofdrolspeler uiteindelijk gevraagd werd om in Londen te gaan spelen. Deze versie werd uitgebracht door Studio 100, waarvan ik uit ervaring weet dat ze vaak sneller voor bekende gezichten kiezen en niet enkel en alleen op talent selecteren. Dat, samen met de wetenschap dat er ook Nederlandse castmembers zouden meespelen maakte dat ik er toch wat kritisch tegenover stond. 

Die bedenkingen waren ook niet helemaal ongegrond. De taal van de hoofdrolspeler die de rol van Jean Valjean vertolkte was niet altijd even goed te ontcijferen, en de lijnen van de actrice die Cosette speelde waren op sommige momenten echt onverstaanbaar. Misschien lag het aan onze plaatsen; we zaten dan ook ver van het podium, op balkon 2. 
Jonas Van Geel, die ik normaal echt niet graag bezig zie of hoor, verraste me dan weer aangenaam in de rol van monsieur Thénardier, die toch op zijn lijf geschreven was. 

Kippenvel!
Ik ga hier toch niet te lang bij stil blijven staan, want desalniettemin was het een adembenemende voorstelling. Ik heb genoten van begin tot einde. Als ik me helemaal in muziek laat onderdompelen, kan ik daar echt kippenvel van krijgen. Dat begint in het kruintje van mijn hoofd en rolt over mijn hele lichaam naar beneden tot in de tippen van mijn tenen. 
Les Misérables stelde hierin niet teleur! Kippenvelmomenten waren er in overvloed. 
Het zwaaien met de grote rode vlag had zeker een aandeel in die momenten. 

Ook de kinderen die gisteren mee op de planken stonden deden het super! Het meisje dat de rol van kleine Cosette vertolkte had het fijnste zangstemmetje dat ik ooit heb gehoord. Het jongetje dat de rol van Gavroche, een straatjongen, op zich nam veroverde in een paar tellen tijd de harten van de hele zaal. De overgave waarmee hij speelde was hartverwarmend. Je zag aan zijn hele manier van doen dat hij evenzeer van ieder moment genoot. 
De voorstelling duurde zeker drie uur, maar het waren drie heerlijke uren die voorbij vlogen.

Kortom, de hele belevenis was het wachten waard. De goesting voor een volgende musical is er ook al zeker, en we hebben hem zelfs al gekozen. Het wordt Hairspray, in maart 2024.

Ik hoop dat ik jullie voor eventjes heb kunnen meevoeren naar de magische avond die het gisteren was. 

Dankjewel voor het lezen, en ben benieuwd naar jullie reacties!

Meer info over het verhaal en foto's vind je hier en hier

Meerwaarde voor leerlingen
Een musical is altijd een meerwaarde. Het genre wordt soms ondergewaardeerd, maar dat is vaak omdat mensen nog nooit een echt goede musical gezien hebben. Tegenwoordig heb je ook wel meer musicals die op kinderen gericht zijn, van bv. Studio 100, waardoor de drempel voor een eerste voorstelling toch al een beetje verlaagd wordt. Een fijn idee misschien om eens met leerlingen van de tweede of derde graad naar een musicalvoorstelling te gaan. Ik kan mij vaag herinneren dat dat vroeger, toen ik in de derde graad zat gedaan werd met de leerlingen van ASO. Ik volgde een TSO-richting dus ik mocht niet mee. Ik weet nog dat mijn volledige klas dat toen heel jammer vond.










25

Gis





Reacties

  1. Fijn dat ik erbij kon zijn. Ik vraag me af of mijn kippenvel het resultaat was van wat zich afspeelde op de Bühne of de beperkte beenruimte van de zitplaatsen. Eerlijk? Ik denk het eerste!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt als een echte aanrader! Misschien moet ik zelf eens een ticket boeken.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Reality check

Het verhaal van Clara