CLB's krijgen 40% meer vragen over sociaal welzijn bij scholieren

CLB's krijgen 40% meer vragen over sociaal welzijn bij scholieren: "Onvoldoende capaciteit om snel te kunnen antwoorden"



Ik vond een recent artikel op de site van VRTNWS over mentaal welzijn bij jongeren. De vragen die hierover bij CLB's binnenkomen zijn met 40% gestegen. Het gaat dan bijvoorbeeld over leerlingen met sociale angsten, depressieve gevoelens of een schoolfobie. Ook het aantal meldingen van verontrustende thuissituaties neemt toe. De wachtlijsten om de jongeren de nodige hulp te geven zijn zo lang dat er veel tijd kruipt in overbruggingshulp. Hierdoor blijft er onvoldoende tijd over voor andere hulpvragen.




Er is ook goed nieuws. Het is namelijk nog veel erger geweest. (Is dat goed nieuws??) Tijdens de coronacrisis waren er nog meer jongeren die aanklopten bij het CLB met vragen over angsten, depressieve gevoelens of andere vragen over welbevinden. Maar jammer genoeg, vergeleken met een precoronajaar, is er op vijf jaar tijd toch een stijging te zien van 40%.
De vragen worden bovendien complexer en de leerlingen komen op almaar jongere leeftijd bij het CLB aankloppen.

Een aantal verontrustende cijfers op een rij



Een getuigenis

Het artikel komt ook met een beklemmende getuigenis van een moeder. Haar dochter, Eefje, kampt met een aangeboren angstafwijking en krijgt sinds haar vijf jaar begeleiding van een psycholoog. Na een opeenvolging van moeilijke periodes krijgt Eefje met behulp van het CLB onderwijs aan huis en kan ze terecht op een zorgboerderij.

Het is verschrikkelijk om te zien dat je kind niet de zorg krijgt die voor haar noodzakelijk is 
Marjolein, moeder van Eefje 

Het schrijnendste wat de moeder van Eefje in haar getuigenis verteld, is dat ze nog een dochter heeft, die lijdt aan het syndroom van Down. Ze maakt de vergelijking hoe mensen op een verschillende manier naar de twee meisjes kijken. Bij de dochter met syndroom van Down is er veel meer begrip, omdat het over een zichtbare aandoening gaat. 

Volgens Lotte Meulewater van het GO zijn het verhaal van Eefje en de jaarcijfers van het CLB signalen om meer preventief aan de slag te gaan en een luisterend oor te bieden zodra er signalen zijn van mogelijke problemen.

In onze job als leerkracht

Ik denk dat het belangrijk is dat we in ons achterhoofd houden dat het niet achter elke voordeur rozengeur en maneschijn is. Een groot aantal leerlingen vertoeft in een thuissituatie waar thuiskomen moeilijk is en waar niet altijd ruimte is om aan leren toe te komen. 

Als ik kijk in mijn directe omgeving, of die van mijn kinderen, zie ik erg veel jongeren met mentale problemen die (nog) niet geholpen worden. De wachtlijsten zijn kilometers lang en het aantal jongeren dat hulp nodig heeft gaat in snel tempo omhoog. Op die manier gaat het van kwaad naar erger en blijven er steeds meer jongeren en gezinnen in de kou staan. 

Als leerkracht moeten we hier alert voor zijn. We kunnen niet iedereen helpen of alle problemen en onrecht de wereld uit helpen, maar we moeten oog hebben voor de leerlingen onder onze hoede en een luisterend oor voor hen kunnen zijn of hen op de juiste weg helpen mocht dat nodig zijn.

Het doet vaak al veel als leerlingen het gevoel hebben gezien en gehoord te worden.

Het artikel werd geschreven door Sanne Baeck op maandag 20 mei 2024.
Lees je het graag helemaal? Klik dan gerust hier.








Reacties

Populaire posts van deze blog

Reality check

Les Misérables

Het verhaal van Clara