Vlaamse toetsen: kwaliteit verbeteren of meer schoolstress?

 

(Nws, 2024f)

Voor het eerst centrale 'Vlaamse toetsen' in de klas: gaan ze kwaliteit verbeteren of leiden ze tot meer schoolstress?


Wat?

Vandaag werden voor de eerste keer 'Vlaamse toetsen' afgenomen in het tweede jaar van de Vlaamse secundaire scholen. Met de Vlaamse toetsen wil de Vlaamse regering de onderwijskwaliteit meten en uiteindelijk ook verbeteren, maar de meningen daarrond zijn nogal verdeeld. 

Volgens verschillende onderzoeken gaat de onderwijskwaliteit in Vlaanderen fors achteruit, en met de Vlaamse toetsen wil minister van onderwijs Ben Weyts die kwaliteit terug opkrikken. 

Wie?

De toetsen moeten dienen om na te gaan of de leerlingen de eindtermen voor Nederlands en wiskunde halen, en hoe groot hun leerwinst is. 
Tegen 2027 zullen alle Vlaamse leerlingen de centrale toetsen op 4 momenten in hun schoolcarrière moeten afleggen:
  • In het vierde leerjaar
  • In het zesde leerjaar (vanaf 2026)
  • In het tweede middelbaar
  • In het zesde middelbaar (vanaf 2027)

Hoe?

Om na te gaan of de eindtermen voor wiskunde en Nederlands werden behaald, moet uiteraard een test afgenomen worden van deze twee vakken. De toets van Nederlands gaat na hoe goed de leerlingen begrijpend kunnen lezen, door ze een tekst te laten lezen en daar nadien vragen over te stellen. De toets van wiskunde bestaat uit twee delen. In één deel moeten de leerlingen wiskundige problemen oplossen, en in het tweede deel worden vragen gesteld over verschillende thema's, zoals bijvoorbeeld meetkunde. 

De toetsen zijn niet voor alle leerlingen dezelfde, en het zijn ook slimme toetsen. De vragen worden vanzelf aangepast aan het niveau van de leerling, om hen op die manier gemotiveerd te houden tot het einde. Wie bijvoorbeeld veel vragen goed heeft, krijgt moeilijkere vragen enz.

Nuttig?

Of de toetsen hun nut zullen hebben is nog maar de vraag. 
Critici zien enkele knelpunten:

  • Leerkrachten zullen hun leerlingen willen voorbereiden, en hun lessen baseren op de toetsen, waardoor andere onderwerpen te weinig aan bod zullen komen.
  • de toetsen zullen leiden tot nog meer schoolstress door 'nog maar eens een extra toets die de leerlingen moeten afleggen'.
Ook Katholiek Onderwijs Vlaanderen maakt zich zorgen 
  • De resultaten die gehaald worden op basis van één test.
  • Ze zijn bang dat de toetsen de pedagogische vrijheid die elke school heeft in het gedrang brengen.
  • Er wordt gevreesd dat er publieke ranglijsten zullen komen van de 'beste scholen' 
Voorzitter Lore Sleeckx haalt nog aan dat scholieren minder hun best gaan doen voor deze toets dan voor andere toetsen omdat hij niet op punten staat. ook vindt ze dat het belangrijk is om scholieren kort na een test feedback te geven, en aangezien deze feedback pas eind juni komt, hebben de leerlingen geen kans om hier iets uit te leren.


Mijn mening?

Kinderen zullen niet doodgaan van een extra toets op vier momenten in hun schoolcarrière, maar of de toets echt gaat doen waarvoor ze bedoeld is weet ik niet. Het is en blijft een momentopname. Oké, het gaat wel over 150.000 leerlingen in totaal dit jaar, waardoor het al wel een redelijk gemiddeld beeld zal opleveren, maar toch stel ik me vragen.

Gaat het echt zo slecht met het onderwijs in Vlaanderen? Of wordt er gewoon steeds meer van kinderen verwacht?

Lees je liever het originele artikel dan mijn gebrabbel? Dan kan je dat hier doen. 







Reacties

Populaire posts van deze blog

Reality check

Les Misérables

Het verhaal van Clara