Knack: Waarom tieners geen boeken lezen: 'Dat duurt gewoon veel te lang'

                      © Anggita Soeryanto

Het artikel

Het artikel werd geschreven door Ann Peuteman op 10-12-2023

Toen ik de titel zag, was ik meteen getriggerd om het te lezen. Helaas zit het achter een paywall, dus heb ik nog wel wat moeite moeten doen om er aan te geraken. 

Het is een erg kort artikel. Er wordt nog eens verwezen naar de PISA-resultaten waaruit blijkt dat de leesvaardigheid van Vlaamse leerlingen steeds verder achteruit gaat. 

Voor het project Leesrebellen, dat werd opgezet in het kader van het Leesoffensief van de Vlaamse overheid, werden vragen opgesteld die vervolgens werden voorgelegd aan leerlingen uit het secundair onderwijs. 

  • Hoe komt het dat jongeren steeds minder boeken lezen?
  • Waarom lezen pubers niet graag?
  • Wat moet er gebeuren om boeken wel weer hip te maken?
De rest van het artikel bestaat uit antwoorden die jongeren op deze vragen gegeven hebben. Die zijn onrustwekkend, maar toch niet echt verrassend helaas. De korte samenvatting van alle antwoorden die in het artikel weergegeven worden luidt:



De meeste antwoorden gaan dezelfde kant op. De jongeren willen bewegende beelden, vinden boeken saai omdat er te weinig prenten in staan, geven aan zich niet goed op een lange tekst te kunnen concentreren en zeggen zich geen beeld te kunnen vormen van het verhaal bij een geschreven tekst.

Ik hoop van harte dat er ook antwoorden van jongeren met positieve leeservaringen op de vragen gekomen zijn. Die zijn niet in het artikel opgenomen, maar bestaan ze nog?

Hier vind je een link naar het artikel, maar zoals eerder vermeld; het is betalend. Als je een account aanmaakt kan je drie keer per maand een artikel gratis lezen.

Lezende pubers; een uitstervend ras?

Op deze laatste vraag kan ik alvast een persoonlijk antwoord geven: "Nee, de lezende puber is niet volledig uitgestorven." Ik heb er zelf één in huis, en het is een plezier om haar zichzelf lekker knus te zien installeren met een boek. 


'Goodreads'

Die lezende puber leerde me ook een app kennen die ze gebruikt: 'Goodreads'. In deze app kan je nieuwe vrienden maken of bekenden uitnodigen die ook lezen. In deze app houd je bij wat je zelf gelezen hebt en wat je nog graag zou willen lezen. Je kan boeken die je gelezen hebt een score geven en je ervaringen met anderen delen. 

Kato stelde voor zichzelf een goal om dit jaar 20 boeken te lezen; en die heeft ze gehaald. Hiervoor krijg je dan ook een eervolle vermelding in de app.

Je kan ook auteurs kiezen die je wil volgen. Wanneer er nieuwe boeken op til zijn van die auteurs krijg je hier ook een melding van onder de titel 'Expected in your country'.










Fantasie

Ik kan zelf soms meer genieten van een goed boek dan van een film. Bij het lezen van een boek kan je de wereld waarin het verhaal zich afspeelt zelf fantaseren. Wanneer het boek dan soms achteraf verfilmd wordt, gebeurt het dat het me tegen valt. "Zo had ik het niet gezien," of "dat klopt niet!" zijn dan reacties die spontaan in me opkomen. 

Als je bijvoorbeeld de Harry Potterreeks bekijkt. De films zijn leuk, maar er is een hele waslijst aan karakters en situaties die de boeken zo fijn maken om steeds opnieuw (is 4x de hele reeks een schande?) te lezen, die in de films gewoon niet aanbod komen. De films zouden veel te lang duren, ik begrijp het wel; maar wat een gemis voor het verhaal!

Ik word er dus een beetje verdrietig van, als ik lees dat jongeren niet graag lezen omdat ze zich niets kunnen voorstellen bij het verhaal. Ze hebben hier prenten en filmpjes voor nodig. 

Waar is de fantasie naartoe? 

Die vraag vind ik persoonlijk nog zorgwekkender dan het feit dat de leesvaardigheid achteruit gaat.

bronnen:
Peuteman, A. (2023, 8 december). Waarom tieners geen boeken lezen: ‘Dat duurt gewoon veel te lang’. Knack. https://www.knack.be/nieuws/cultuur/boeken/waarom-tieners-geen-boeken-lezen-dat-duurt-gewoon-veel-te-lang/

Goodreads Choice Awards. (z.d.). Goodreads. https://www.goodreads.com/choiceawards/best-books-2023?ref=gca_signed_out_hp


en met speciale dank aan Kato, die me eventjes meenam in de wereld van 'Goodreads' en ons een kleine inkijk gaf in haar account. 



Reacties

  1. Dag Els,

    Ik vond het fijn om jouw reactie op het artikel te kunnen lezen en ik begrijp je helemaal.

    Ik vind het ook zeer jammer dat veel jongeren niet graag lezen en dit enkel doen "omdat het moet voor school" (een zin die ik al vaak gehoord heb). Voor mij moeten er helemaal geen prenten in een boek staan. Ik creëer graag zelf een beeld van de personages en de gebeurtenissen. Dat is toch het leuke aan het lezen van een boek? Jezelf verplaatsen in het personage en het verhaal precies zelf echt meemaken. Dat is althans hoe ik erover denk.

    Wat de verfilming van boeken betreft ben ik het zeker met je eens. Het valt inderdaad vaak tegen. Ik heb eens een boek gelezen dat daarna verfilmd werd en één van de hoofdpersonages had zelfs een andere naam. Ik vond dit echt vreselijk.

    Ik ben zeker van plan om 'Goodreads' een keer te bekijken en te gebruiken, want ik denk dat dit goed van pas kan komen om een leeslijst bij te houden. (Dankjewel Kato!)

    Groetjes,

    Eline

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Reality check

Les Misérables

Het verhaal van Clara