Jurassic Parc

 


"Jurassic Park" bestaat 30 jaar en bepaalt nog altijd ons beeld van dino's: wat klopt er vandaag nog van?

Bron foto en citaat: Nws, V. (2023, 20 oktober). “Jurassic Park” bestaat 30 jaar en bepaalt nog altijd ons beeld van Dino’s: wat klopt er vandaag nog van? vrtnws.be. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/16/30-jaar-jurassic-park/

Ik koos een artikel van VRTNWS (20/10/2023) over het dertigjarig bestaan van Jurassic Parc. Aan paleontoloog Koen Stein (VUB B) werd naar aanleiding daarvan ook de vraag gesteld of de manier waarop de dino's toen werden weergegeven nog accuraat is anno 2023.

Ondertussen, dus 30 jaar later, is er een hele filmreeks van Jurassic Parc gemaakt, 
  • 1993    Jurassic Parc
  • 1997    The lost world: Jurassic Parc
  • 2001    Jurassic Parc III
  • 2015    Jurassic World
  • 2018    Jurassic World: Fallen Kingdom
  • 2019    Battle at Big Rock (Short Film)
  • 2022    Jurassic World: Dominion
Bron: Choudhary, S. (2023, 5 november). Jurassic Park movies in Order: how to watch chronologically and by release date. Collider. https://collider.com/how-to-watch-jurassic-park-world-movies-in-order/

De eerste film (Jurassic Parc, geregisseerd door Steven Spielberg,1993) gaat over een miljardair, John Hammond, die er in samenwerking met een team van wetenschappers in geslaagd is om dino-dna te halen uit fossielen van muggen. Op die manier bouwde hij een heel themapark op waar bezoekers naartoe zouden kunnen komen om echte dino's in levende lijve te kunnen zien.

Als eerste test nodigt hij zijn kleinkinderen uit in het park. Helaas slaat het noodlot toe. Er woedt een storm die een elektriciteitspanne veroorzaakt, waardoor de veiligheidshekken van de dieren uitvallen en ze kunnen ontsnappen. Er volgt een spannend verhaal van kinderen en volwassenen die opgejaagd en achtervolgd worden door gevaarlijke wezens, waaronder een t-rex en een aantal velociraptors. 

Uiteindelijk loopt het voor de meeste personages goed af en ze worden van het eiland gehaald met een reddingshelikopter. De dinosaurussen blijven ongecontroleerd op het eiland achter, wat dan weer dankbaar materiaal is voor de reeks films die erop volgt.

In het artikel wordt de manier waarop de dino's worden weergegeven in twijfel getrokken. Om een antwoord op deze vraag te geven wordt de hulp ingeroepen van paleontoloog Koen Stein. Het uiteindelijke verdict is nog redelijk mild. Er zitten wel wat minder realistische elementen in de film. Zo zou een t-rex met een gewicht van zes tot acht ton maximum 30 kilometer hebben kunnen lopen, waardoor de legendarische achtervolgingsscene van de Jeep onmogelijk blijkt. Ook zouden velociraptors maar zo groot geweest zijn als een kalkoen, en waren ze bedekt met kleurrijke veren. 
"Al bij al zijn de dino's uit de film nog altijd vrij waarheidsgetrouw, ook met de kennis die we vandaag hebben." zegt Koen Stein in het artikel.

Volgens de beschrijving zou een velociraptor er eerder zo uit hebben gezien.
Bron: Nws, V. (2023, 20 oktober). “Jurassic Park” bestaat 30 jaar en bepaalt nog altijd ons beeld van Dino’s: wat klopt er vandaag nog van? vrtnws.behttps://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/16/30-jaar-jurassic-park/



Ik heb voor het artikel gekozen omdat Jurassic Parc toch een grote culturele waarde bezit in de filmwereld. Het uitkomen van de allereerste film heb ik zelf heel bewust  meegemaakt. Ik was toen tien jaar. Mijn man herinnert zich deze film als de eerste die hij ooit in de bioscoop bekeek. Hij vertelt dat hij naar 'The Movie' in Hoogstraten ging, en dat de zaal helemaal uitverkocht was. 

Vorig jaar ging ik met mijn oudste dochter (toen 14) naar de laatste nieuwe Jurassic World, 'Dominion'. Ook toen zat er veel volk in de zaal. Het was een leuke film, zeker samen met een tienerdochter. We hebben hem nadien thuis met het hele gezin nog eens gezien, waardoor de dochters ondertussen begonnen zijn met de hele reeks nog eens van voor af aan te bekijken.

Ik was blij met mijn keuze en ik raad het artikel zeker aan.

Heb je ook zin gekregen om het volledige artikel te lezen?


Reacties

  1. Dit lijkt me een enorm boeiend artikel! Je wekt veel nieuwsgierigheid bij me op (goed geschreven ook)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit lijkt me een enorm boeiend artikel! Jouw schrijfstijl maakt me in ieder geval al wat nieuwsgierig.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Reality check

Les Misérables

Het verhaal van Clara