Fons - De ideale OKAN-boekenkast

 De ideale OKAN-boekenkast

In september meldde ik me aan om het vaktijdschrift 'Fons' gratis in de brievenbus te ontvangen. Na lang wachten kwam hij vorige week eindelijk binnen. 

Waarom?
Het onderwerp van deze editie is 'Fris nieuwkomersonderwijs'. Net mijn ding! Na mijn afstuderen zou ik heel graag in een OKAN-klas aan de slag gaan. Dat is iets wat ik altijd al gezegd heb. Tijdens mijn vorige opleiding heb ik een half jaar stage gedaan in het asielcentrum in Arendonk waar ik met de AMA's (Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers) werkte. Ik vond het erg fijn om deze jongeren, vaak zwaar getraumatiseerd, te begeleiden, te helpen integreren en een veilige haven voor hen te zijn. 

In mijn zesde middelbaar (2001) maakte ik al een eindwerk met als titel: 'Anderstalige nieuwkomers in het Nederlandstalig lager onderwijs'. Hiervoor ben ik in verschillende lagere scholen gaan meedraaien in OKAN-klasjes, wat toen een redelijk recent gegeven was. 

De auteur
De schrijfster van het artikel is Liesje De Clercq. Volgens de informatie in Fons werkt ze in de OKAN-afdeling van het KTA in Brugge en behaalde ze met succes postgraduaten Leraar Nederlands voor anderstaligen en Leescoach aan hogeschool Odisee.

Het artikel
Het artikel begint met een inleiding waarin de schrijfster uitlegt dat de boekenkast een belangrijk onderdeel is van het leesbeleid. Voor iedereen, maar zeker voor anderstaligen die volop in hun tweedetaalverwerving zitten, biedt lezen tal van voordelen.  In het artikel lijst ze enkele tips en inzichten op die ze zelf meenam uit haar literatuur- en praktijkonderzoek.

Ze maakt een lijst van 11 soorten boeken waarmee je in OKAN-onderwijs aan de slag kan: Boeken in de moedertaal, tweetalige boeken, strips, prentenboeken, poëzie, (beeld)woordenboeken, voorleesboeken, magazines, informatieve boeken, didactische boeken en leesboekjes. Ze gaat hier telkens heel eventjes dieper op in en weegt de voor- en nadelen van elke soort tegen elkaar af.

Ze legt ook nog kort even uit hoe je AVI-boekjes kan gebruiken, en wijst de lezer er hierbij op dat de AVI-indeling in feite over technisch lezen gaat, maar dat de OKAN-leerlingen meer moeite hebben ùet begrijpend lezen. Ze geeft ook nog mee dat je in je selectie vooral moet zoeken naar de meest gebruikte werkwoordstijd, figuurlijk taalgebruik en minder gebruikte woordenschat. 

Als laatste tip geeft ze mee dat er gezorgd moet worden voor een laagdrempelig uitleensysteem om de leerlingen zoveel mogelijk Nederlands te laten oefenen door lezen, in hun eigen omgeving en op hun voorwaarden. (De Clercq, 2023)

Meerwaarde voor leerlingen
Ik vond het een fijn en interessant artikel omdat het vol staat met fijne tips om leerlingen in OKAN-onderwijs aan de slag te laten gaan met onze taal en hen, door hen de juiste boeken te laten lezen, veel kan bijbrengen.

De Clercq, L. (2023), De ideale OKAN-boekenkast. Fons, 2023 (20), p. 16-17.

Heb je zin gekregen om het artikel zelf ook te lezen? Hier kan je de 20ste editie van Fons online raadplegen. 





Reacties

Populaire posts van deze blog

Reality check

Les Misérables

Het verhaal van Clara